Використання наочності на уроках

Наочність – це предмети, які використовують для показу під час навчання, а також метод навчання, що ґрунтується на використанні таких предметів.
Ефективність процесу навчання багато в чому визначається тим, чи спирається засвоєння наукових понять на знання конкрет­них фактів, наявність уявлень учнів про ті предмети, явища, про­цеси, які дані поняття відображають, що сприяє правильному ро­зумінню законів природи людського суспільства. Тому вже в Дав­ній Греції під час навчання геометрії використовувались моделі геометричних тіл і фігур. Але глибоке наукове узагальнення про­блема наочності знайшла в працях Я.А. Коменського.
Своє «золоте правило» для учнів Коменський сформулював так: «Все, наскільки можливо, уявляти почуттям, а саме: видиме — зору, чутне — слуху, нюхове — нюху, смакове — смаку, дотикувальне — дотику; а якщо щось може бути одночасно сприйняте декількома почуттями, то повинно одночасно подавати декілька почуттів».
Для наочності Коменський вважав необхідним використовувати:
·         реальні предмети і безпосереднє спостереження над ними;
·         коли це неможливо, моделі і копію предмета;
·         картинки як зображення предмета або явища.
Наочність виконує такі функції:
– сприяє розумовому розвиткові суб'єктів учіння;
– допомагає виявити зв'язки між науковими знаннями й життєдіяльністю, теорією і практикою;
– полегшує навчально-пізнавальну діяльність учнів і сприяє формуванню у них інтересу до професійних знань;
– допомагає сприймати предмет, що вивчається, у його розмаїтті;
– сприяє формуванню мотивації пізнання довколишньої дійсності тощо.               
Види наочності:
 1.       За способами відчуття
·         Зорова
·         Слухова
·         Дотикова
·         Нюхова
·         Смакова
2.       За формою сприйняття
·         Словесна
·         Графічна
·         Ілюстративна
3.       За характером сприйняття
·         Предметно-зображувальна (фотоматеріали, макети)
·         Символіко-схематична (карти, таблиці, схеми тощо)
·         Емоційно-слухова (аудіонаочність, фонозаписи)
·         Репродукції творів образотворчого мистецтва
4.       За видами матеріалізації розумових дій
·         Матеріальна
·         Матеріалізована
·         Абстрактно-словесна
Види наочності у вигляді схеми (необхідна реєстрація)

Використані джерела:
1.       Студопедія: http://studopedia.org/8-178617.html
2.       Онлайн-біблоткека освітньої та наукової літератури: http://eduknigi.com/ped_view.php?id=171
3.       Академічний тлумачний словник української мови: http://sum.in.ua/s/naochnistj

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Рефлексія, як один із кращих засобів засвоєння навчального матеріалу.

Питання виховання та шкільної дисципліни у працях Коменського

Урок №1 (Математика)