Використання наочності на уроках
Наочність
– це предмети, які використовують для показу під час навчання, а також метод
навчання, що ґрунтується на використанні таких предметів.
Ефективність процесу навчання багато
в чому визначається тим, чи спирається засвоєння наукових понять на знання
конкретних фактів, наявність уявлень учнів про ті предмети, явища, процеси,
які дані поняття відображають, що сприяє правильному розумінню законів природи
людського суспільства. Тому вже в Давній Греції під час навчання геометрії
використовувались моделі геометричних тіл і фігур. Але глибоке наукове
узагальнення проблема наочності знайшла в працях Я.А. Коменського.
Своє «золоте правило» для учнів Коменський
сформулював так: «Все, наскільки можливо, уявляти почуттям, а саме: видиме —
зору, чутне — слуху, нюхове — нюху, смакове — смаку, дотикувальне — дотику; а
якщо щось може бути одночасно сприйняте декількома почуттями, то повинно
одночасно подавати декілька почуттів».
Для наочності Коменський вважав необхідним
використовувати:
·
реальні предмети і безпосереднє спостереження
над ними;
·
коли це неможливо, моделі і копію предмета;
·
картинки як зображення предмета або явища.
Наочність виконує такі функції:
– сприяє розумовому розвиткові суб'єктів учіння;
– допомагає виявити зв'язки між науковими знаннями
й життєдіяльністю, теорією і практикою;
– полегшує навчально-пізнавальну діяльність учнів і
сприяє формуванню у них інтересу до професійних знань;
– допомагає сприймати предмет, що вивчається, у
його розмаїтті;
– сприяє формуванню мотивації
пізнання довколишньої дійсності тощо.
Види наочності:
·
Зорова
·
Слухова
·
Дотикова
·
Нюхова
·
Смакова
2.
За формою сприйняття
·
Словесна
·
Графічна
·
Ілюстративна
3.
За характером сприйняття
·
Предметно-зображувальна
(фотоматеріали, макети)
·
Символіко-схематична
(карти, таблиці, схеми тощо)
·
Емоційно-слухова
(аудіонаочність, фонозаписи)
·
Репродукції
творів образотворчого мистецтва
4.
За видами матеріалізації розумових дій
·
Матеріальна
·
Матеріалізована
·
Абстрактно-словесна
Види наочності у вигляді схеми (необхідна реєстрація):
Використані джерела:
1.
Студопедія: http://studopedia.org/8-178617.html
2.
Онлайн-біблоткека освітньої та наукової
літератури: http://eduknigi.com/ped_view.php?id=171
3.
Академічний тлумачний словник української мови: http://sum.in.ua/s/naochnistj
Комментарии
Отправить комментарий