Вимоги до підручників. Найбільш відомими підручники Яна Амоса Коменського
Вимоги до підручників:
Вимоги до підручників:
- для кожного класу повинен бути окремий підручник, який відповідає віковим особливостям дітей;
- написані зрозумілою і доступною мовою, всі складні терміни повинні бути подані рідною мовою;
- невеликі за об’ємом (виклад повинен бути повним і ґрунтовним, але подавати основні речі в небагатьох чітко сформульованих і легких для запам’ятовування правилах);
- ілюстровані і привабливі.
Найбільш відомими підручниками Яна Амоса Коменського є:
1. “Відкриті двері до мов і всіх наук“ (1631)
- підручник для вивчення латинської мови. У ньому подано 8 тис.
латинських слів і біля 1 тис. речень та оповідань. У цьому підручнику
Коменський вперше запропонував вивчати іноземну мову одночасно з ознайомленням
дитини з доступними їй знаннями з різних сфер. Ця книга принесла Коменському
світове визнання і славу. Її назвали золотою.
2. “Видимий світ у малюнках“ (1654) - підручник представляє
собою ілюстровану дитячу енциклопедію початкових знань. Підручник складений у
відповідності з пансофічними ідеями Коменського (написаний у Шарош-Патоці коли
він створював пансофічну школу) і є прикладом реалізації принципу наочності. У
ньому поміщено 150 статей про навколишній світ, кожна з яких супроводжується
малюнком. Цей підручник – перша у
світі ілюстрована книга для дітей. Вона була перекладена на багато мов світу,
довго служила у якості підручника для початкового навчання. Вперше була видана
на Україні на початку XIX ст.
3. "Велика дидактика" - прекрасний твір педагогічної думки як за змістом, так і за
структурою, взаємозв'язком її різних частин:
у І розділі доводиться, що людина — це дивовижне, прекрасне
і найдосконаліше творіння;
у II—IV — що мета людини за межами справжнього життя, що
сучасне життя є лише покликання до майбутнього, що приготування до нього має
три ступені:
1) наукова освіта,
2) доброчесність, або моральність
3) релігійність, або благочестя;
у V—X — що людина від природи має добрі зерна і корені цих
трьох прагнень, але, щоб стати хорошою людиною, потрібно отримати виховання;
виховувати найкраще всього в юнацькі роки, для цього повинні створюватися
школи; у процесі виховання потрібно вивчати все про людину, забезпечити юнацтво
мудрістю, різними мистецтвами, доброчиннісгю і благочестям;
у XI—ХІХ розділах — сказано, що ще немає шкіл, які б
відповідали цим цілям, що форму і зразок порядку в школі потрібно запозичити у
природи; дається вказівка, як чинити, щоб вистачало часу на навчання,
викладаються правила змістовного, успішного навчання і виховання та поради, як
один учитель може навчати відразу і з найменшими витратами сил декількох учнів;
у XX—XXV розділах — висвітлюються спеціальні методи навчання
наукам, мистецтвам, мовам, моральності, благочестю; викладається ставлення
Коменського до язичницьких книг;
у XXVI—XXXII розділах — ідеться про те, якою повинна бути шкільна дисципліна, пропонується поділ шкіл на. чотири ступені, відповідно до віку дітей; дається нарис "Материнської школи", нарис школи рідної мови, латинської школи, написано про академії і подорожі, про досконалу організацію школи.
у XXVI—XXXII розділах — ідеться про те, якою повинна бути шкільна дисципліна, пропонується поділ шкіл на. чотири ступені, відповідно до віку дітей; дається нарис "Материнської школи", нарис школи рідної мови, латинської школи, написано про академії і подорожі, про досконалу організацію школи.
Комментарии
Отправить комментарий