Рефлексія, як один із кращих засобів засвоєння навчального матеріалу.
Одним з засобів,
що сприяють ефективному спілкуванню та кращому засвоєнню навчального матеріалу
є рефлексія.
Рефлексія (лат. - роздум
про свій внутрішній стан) - повернення назад, тобто здатність людини
неодноразово звертатися до початку своїх дій, думок, уміння посісти позицію
стороннього спостерігача, розмірковувати над тим, що ти робиш, як пізнаєш, у
тому числі і самого себе.
Мета рефлексії для
учня – не просто піти з уроку з зафіксованим результатом, а побудувати логічний
ланцюжок, порівняти досягнення інших зі своїми.
Для чого потрібна
рефлексія? Якщо дитина розуміє заради чого вона вивчає дану тему, як вона йому
знадобиться в майбутньому; які цілі повинні бути досягнуті саме на цьому уроці;
який внесок в загальну справу він може зробити; чи може він адекватно оцінювати
свою працю і роботу своїх однокласників, то процес навчання стає набагато
цікавіше і легше як для учня, так і для вчителя.
Рефлексію можна
проводити на будь-якому етапі уроку, а також за підсумками вивчення теми,
цілого розділу матеріалу.
Види рефлексії:
Існує кілька
класифікацій рефлексії як етапу уроку. Знаючи класифікацію, вчителю зручніше
варіювати і комбінувати прийоми, включаючи рефлексію в план уроку.
I. За змістом:
символічна, усна і письмова.
Символічна – коли
учень просто виставляє оцінку за допомогою символів (карток, жетонів, жестів
тощо.). Усна передбачає вміння дитини зв'язно висловлювати свої думки і
описувати свої емоції. Письмова – найскладніша і займає найбільше часу. Остання
доречна на завершальному етапі вивчення цілого розділу навчального матеріалу
або великої теми.
II. За формою
діяльності: колективна, групова, фронтальна, індивідуальна.
Саме в такому
порядку зручніше привчати дітей до даного виду роботи. Спочатку – всім класом,
потім – в окремих групах, потім – вибірково опитувати учнів. Це підготує учнів
до самостійної роботи над собою.
ІІІ. За метою:
– емоційна (оцінює настрій,
емоційне сприйняття навчального матеріалу. Це рефлексія з категорії
«сподобалося / не сподобалося», «цікаво / нудно», «було весело / сумно». Даний
вид рефлексії допомагає вчителю оцінити загальний настрій класу. Чим більше
позитиву, тим зрозуміліша тема. І навпаки, якщо умовних «хмаринок» буде більше,
значить, урок здався нудним, важким, виникли складнощі із сприйняттям теми);
– рефлексія діяльності
(даний вид рефлексії зручніше застосовувати при перевірці домашніх завдань, на
етапі закріплення матеріалу, при захисті проектів. Він допомагає учням
осмислити види і способи роботи, проаналізувати свою активність і, звичайно,
виявити прогалини);
– рефлексія змісту
матеріалу (цей тип рефлексії зручніше проводити в кінці уроку або на етапі
підбиття підсумків. Він дає можливість дітям усвідомити зміст пройденого,
оцінити ефективність власної роботи на уроці).
Як проводити:
Запропонувати
дітям хмару «тегів», які необхідно доповнити. Наприклад, на інтерактивній дошці
можна вивести слайд, де вказані варіанти:
–
Сьогодні я дізнався ...
–
Було важко…
–
Я зрозумів, що…
–
Я навчився…
–
Я зміг…
–
Мене здивувало ...
–
Мені захотілося ... і
т.д.
Кожен учень
вибирає по 1-2 речення і закінчує їх. Проводити таку рефлексію можна усно, а
можна і письмово (на листочках або прямо в зошиті).
Комментарии
Отправить комментарий