Рефлексія, як один із кращих засобів засвоєння навчального матеріалу.

Одним з засобів, що сприяють ефективному спілкуванню та кращому засвоєнню навчального матеріалу є рефлексія.
Рефлексія (лат. - роздум про свій внутрішній стан) - повернення назад, тобто здатність людини неодноразово звертатися до початку своїх дій, думок, уміння посісти позицію стороннього спостерігача, розмірковувати над тим, що ти робиш, як пізнаєш, у тому числі і самого себе.
Мета рефлексії для учня – не просто піти з уроку з зафіксованим результатом, а побудувати логічний ланцюжок, порівняти досягнення інших зі своїми.
Для чого потрібна рефлексія? Якщо дитина розуміє заради чого вона вивчає дану тему, як вона йому знадобиться в майбутньому; які цілі повинні бути досягнуті саме на цьому уроці; який внесок в загальну справу він може зробити; чи може він адекватно оцінювати свою працю і роботу своїх однокласників, то процес навчання стає набагато цікавіше і легше як для учня, так і для вчителя.
Рефлексію можна проводити на будь-якому етапі уроку, а також за підсумками вивчення теми, цілого розділу матеріалу.
Види рефлексії:
Існує кілька класифікацій рефлексії як етапу уроку. Знаючи класифікацію, вчителю зручніше варіювати і комбінувати прийоми, включаючи рефлексію в план уроку.
I. За змістом: символічна, усна і письмова.
Символічна – коли учень просто виставляє оцінку за допомогою символів (карток, жетонів, жестів тощо.). Усна передбачає вміння дитини зв'язно висловлювати свої думки і описувати свої емоції. Письмова – найскладніша і займає найбільше часу. Остання доречна на завершальному етапі вивчення цілого розділу навчального матеріалу або великої теми.
II. За формою діяльності: колективна, групова, фронтальна, індивідуальна.
Саме в такому порядку зручніше привчати дітей до даного виду роботи. Спочатку – всім класом, потім – в окремих групах, потім – вибірково опитувати учнів. Це підготує учнів до самостійної роботи над собою.
ІІІ. За метою:
 емоційна (оцінює настрій, емоційне сприйняття навчального матеріалу. Це рефлексія з категорії «сподобалося / не сподобалося», «цікаво / нудно», «було весело / сумно». Даний вид рефлексії допомагає вчителю оцінити загальний настрій класу. Чим більше позитиву, тим зрозуміліша тема. І навпаки, якщо умовних «хмаринок» буде більше, значить, урок здався нудним, важким, виникли складнощі із сприйняттям теми);
 рефлексія діяльності (даний вид рефлексії зручніше застосовувати при перевірці домашніх завдань, на етапі закріплення матеріалу, при захисті проектів. Він допомагає учням осмислити види і способи роботи, проаналізувати свою активність і, звичайно, виявити прогалини);
  рефлексія змісту матеріалу (цей тип рефлексії зручніше проводити в кінці уроку або на етапі підбиття підсумків. Він дає можливість дітям усвідомити зміст пройденого, оцінити ефективність власної роботи на уроці).
Як проводити:
Запропонувати дітям хмару «тегів», які необхідно доповнити. Наприклад, на інтерактивній дошці можна вивести слайд, де вказані варіанти:

                   Сьогодні я дізнався ...
                   Було важко…
                   Я зрозумів, що…
                   Я навчився…
                   Я зміг…
                   Мене здивувало ...

                   Мені захотілося ... і т.д.

Кожен учень вибирає по 1-2 речення і закінчує їх. Проводити таку рефлексію можна усно, а можна і письмово (на листочках або прямо в зошиті).

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Питання виховання та шкільної дисципліни у працях Коменського

Урок №1 (Математика)