Питання виховання та шкільної дисципліни у працях Коменського

Питання виховання та  шкільної дисципліни у працях Коменського

        У працях Коменського є багато вказівок щодо різних видів виховання, але цим проблемам він надає дещо менше уваги і не розробляє їх ґрунтовно.
Коменський висуває ціле вчення про моральне виховання та шкільну дисципліну. Це зрозуміло, адже моральність входить до трьох основних якостей людини, які складають її суть: мудрість, моральність і благочестя.
       Освіта – лише перший щабель на шляху до триєдиної мети виховання. Вона дає мудрість (пізнання себе і всіх речей). Але “нещасна та освіта, яка не переходить у моральність і благочестя“. “Що золоте кільце в носі у свині, те саме освіта у людини, яка відвертається від добродіянь“. Тому моральне виховання він називає наступним, більш вищим етапом підготовки людини до життя.
4 соновні моральні якості, які треба сформувати в людини: 
- мудрість;
- помірність; 
- мужність ( розглядається як  витривалість у праці та благородну щиросердечність); 
- справедливість. 
Моральні якості потрібно втілювати юнацтву всі без виключення, причому починати робити це з якомога молодшого віку.
Основними засоби морального виховання є:
- приклади порядного життя батьків, учителів, товаришів (основа моральності); 
- моральні правила і настанови, взяті зі священного писання та висловлювань мудреців; 
- вправи і привчання; дисципліна.
        Шкільна дисципліна - це  незмінний порядок шкільного життя, обов’язковий для всіх, і як умову для правильної постановки навчання і виховання, і як систему покарань, засіб впливу на школярів. “Школа без дисципліни є млин без води“.
        Шляхи досягнення дисципліни  засновані на  гуманістичних позиціях. Коменський  вважає, що “застосовувати дисципліну треба не для того, щоб покарати, а щоб той, хто провинився, не робив поганих вчинків“. Це робити потрібно так, щоб сам учень, який провинився, зрозумів, що покарання призначається йому для його ж власного блага, і “відносився до покарання тільки як до прописаних лікарем гірких ліків“.
        Коменський проявляє непослідовність щодо тілесних покарань. Він строго забороняє застосовувати їх як покарання за навчання. 
        Головним засобом дисциплінування - авторитет учителя, який повинен бути таким, щоб учню було гріх його не послухати. Для цього учитель повинен завжди йти попереду і вести за собою учнів.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Рефлексія, як один із кращих засобів засвоєння навчального матеріалу.

Урок №1 (Математика)