Питання виховання та шкільної дисципліни у працях Коменського
Питання виховання та шкільної дисципліни у працях Коменського
У працях
Коменського є багато вказівок щодо різних видів виховання, але цим проблемам
він надає дещо менше уваги і не розробляє їх ґрунтовно.
Коменський висуває ціле вчення про моральне виховання та
шкільну дисципліну. Це зрозуміло, адже моральність входить до трьох основних
якостей людини, які складають її суть: мудрість, моральність і благочестя.
Освіта – лише перший щабель на шляху до триєдиної мети
виховання. Вона дає мудрість (пізнання себе і всіх речей). Але “нещасна та
освіта, яка не переходить у моральність і благочестя“. “Що золоте кільце в носі
у свині, те саме освіта у людини, яка відвертається від добродіянь“. Тому
моральне виховання він називає наступним, більш вищим етапом підготовки людини
до життя.
4 соновні моральні якості, які треба
сформувати в людини:
- мудрість;
- помірність;
- мужність ( розглядається як витривалість у праці та благородну щиросердечність);
- справедливість.
Моральні якості потрібно втілювати юнацтву всі без
виключення, причому починати робити це з якомога молодшого віку.
Основними засоби морального виховання є:
- приклади
порядного життя батьків, учителів, товаришів (основа моральності);
- моральні
правила і настанови, взяті зі священного писання та висловлювань мудреців;
- вправи і привчання; дисципліна.
Шкільна дисципліна - це незмінний
порядок шкільного життя, обов’язковий для всіх, і як умову для правильної
постановки навчання і виховання, і як систему покарань, засіб впливу на
школярів. “Школа без дисципліни є млин без води“.
Шляхи досягнення дисципліни засновані на гуманістичних позиціях. Коменський вважає, що “застосовувати дисципліну треба не
для того, щоб покарати, а щоб той, хто провинився, не робив поганих вчинків“.
Це робити потрібно так, щоб сам учень, який провинився, зрозумів, що покарання
призначається йому для його ж власного блага, і “відносився до покарання тільки
як до прописаних лікарем гірких ліків“.
Коменський проявляє непослідовність
щодо тілесних покарань. Він строго забороняє застосовувати їх як покарання за
навчання.
Головним засобом дисциплінування -
авторитет учителя, який повинен бути таким, щоб учню було гріх його не
послухати. Для цього учитель повинен завжди йти попереду і вести за собою
учнів.
Комментарии
Отправить комментарий